logo3
MEDARBEJDERBREV MARTS 2025
Kære frivillige
Det lysner igen, dagene længes, foråret banker på. Det betyder, at en ny indholdsrig sæson på Dronninglund Kunstcenter også står for døren. Vi håber, I glæder jer til arbejdet, oplevelserne og fællesskabet.
Første udstilling er den traditionelle påskeudstilling, der har fernisering søndag den 23. marts kl. 12.
Det er desværre ikke vores kunstfaglige konsulent, Stinne Teglhus, der står for ophængning og åbning af denne udstilling. Stinne lider stadig af eftervirkningerne af den hofteoperation, hun fik foretaget i begyndelsen af januar, men det går heldigvis fremad, og Stinne er ved godt mod. Hun har bedt os hilse jer og sige tak for den smukke gave fra ”Alle os på Dronninglund Kunstcenter” og sige, at hun glæder sig til at vende tilbage.
I Stinnes fravær er det Frederik Hesseldahl - kunstner og galleriejer i Hals. Vi kender ham fra hans fornemme medvirken ved de censurerede udstillinger i 2023 og 2024. Han vil sammen med Birgitte Bødker tager sig af det omfattende arbejde med at skabe en spændende påskeudstilling med værker fra de kunstnere, Stinne for længst har truffet aftale med.
Mon ikke også, at alle I andre på Kunstcenteret, fra café, butik, ude-, ophængnings-, rengøringshold, reception, til sekretariat og øvrige hjælpeområder er parate til at modtage vores 2025 gæster med samme professionalisme, entusiasme og gode humør som sidste år. Hvor Kunstcentret øgede besøgstallet med små 1.500 til i alt 12.750. Det må gerne vokse lidt i 2025.
På og forud for efterårets medarbejderaften var der røster, der mente, at vores måde at organisere arbejdet på kunstcentret er både indviklet og uigennemskueligt. Det kan være svært for almindelige frivillige at finde ud af, hvem man skal henvende sig til, hvis der er noget, man gerne vil have ændret eller evt. klage over.
Konstruktiv kritik er altid velkommen, og bestyrelsen og ledelsesgruppen har derfor også efterfølgende grundigt overvejet, om der er ting, der bør gøres anderledes. Den omfangsrige organisation med de selvstyrende grupper i centrum kan ikke ændres, det er vores dna. Men den kan nok gøres mere gennemsigtig og lettere at begribe. Konkret har vi besluttet at skabe større gennemsigtelighed ved:
- Lamineret liste med akutte telefonnumre vil altid ligge i receptionen og være i de relevante mapper.
- Organisationsplan med ledende medarbejdere inden for de forskellige områder med telefonnummer vil blive hængt op på opslagstavlen ved receptionen og sat i de relevante mapper.
- En udvidet organisationsplan/opgavefordeling vil blive indsat i de relevante mapper.
- At understrege, at er der spørgsmål, forslag, evt. klager, så skal man så vidt muligt henvende sig til gruppelederen, men man er naturligvis også altid velkommen til at kontakte ledergruppen og bestyrelsen.

På efterårets medarbejderaften evaluerer vi forholdene.
Vi har, som de fleste nok ved, på Kunstcentret en regel om, at frivillige, der fylder rundt eller halvrundt skal have en hilsen og en flaske vin som tak for indsatsen Desværre glipper det nu og da, ikke af ond vilje eller sløsethed, men fordi vi ikke får besked om, at der rundes et skarpt eller halvskarpt hjørne. Derfor, nærmer du dig en rund eller halvrund fødselsdag, så gør gruppelederen opmærksom på det, alternativt kan du fortælle det til sekretariatet.
En anden problemstilling, der også nu og da er oppe at vende, er spørgsmålet om, hvor mange vagter man bør tage for fortsat at kunne betragtes som frivillig og få de dertil tilknyttede goder. Svaret er, at der ikke er nogen fast regel; der kan være mange gode grunde til, at man i en periode holder en pause, men bliver den af længere varighed – ud over et år – bør man melde fra som frivillig. Det sker til gruppelederen.
Traditionen tro inviterer bestyrelsen også i år til forårets medarbejderaften. Det er fastsat til:
MANDAG DEN 5. MAJ KL. 18 PÅ KUNSTCENTRET
Nærmere vedr. tilmelding senere.
2024 blev et rigtigt godt år for Dronninglund Kunstcenter. Lad os sammen prøve at sikre, at det samme kan siges om 2025, når vi kommer til nytår.
Med venlig hilsen
BESTYRELSEN

Redaktionsudvalget (Lisbeth, Stinne og Per) vil gerne bringe en lille hilsen og en praktisk besked:
Allerførst - der er lige netop i dag, onsdag, udkommet en ny version af Kunstcentrets hjemmeside. Siden er opdateret og fået nyt design, så den er mere nutidig. Der kan godt være enkelte ting der ikke er helt på plads, men så kommer det snart.
En vigtig ting for jer alle: Koden til medarbejdersiden er ændret, efter at have været den samme i mange år.
Den nye kode er: 2025kunst